Al 28 jaar stroomopwaarts.
Al sinds 1997 is Alain Delforge een vertrouwd gezicht bij Elecpro Cuypers. Hij zag het bedrijf evolueren van een klein team tot een gespecialiseerde speler in elektrisch materiaal. Vandaag vormt hij de brug tussen leveranciers en collega’s, en waakt hij mee over de kwaliteit van het aanbod. “Ook na 28 jaar leer ik nog elke dag bij.”
Alain maakte de groei van Elecpro Cuypers vanop de eerste rij mee. Toen hij begon in 1997, was de organisatie nog klein. “Met de heer Cuypers ingerekend waren we met drie”, vertelt Alain. In het begin stond hij in voor de aankopen en voor de klantcontacten. Naarmate het bedrijf groeide, werden de taken herverdeeld en kreeg iedereen zijn eigen specialisatie.
Vandaag beheert Alain enkele van de grootste klanten van Elecpro: “Ik ben het aanspreekpunt tussen onze leveranciers van elektrisch materiaal en de collega’s. Vooral voor alles wat nieuwe producten, opleidingen of de balie betreft.” Daarnaast behoort ook de aankoop van kabels tot zijn takenpakket, een productgroep die momenteel in volle transitie is. “De markt schuift langzaam op naar halogeenvrije kabels, maar die omschakeling verloopt traag.”
Kwaliteit en service boven alles
Als verantwoordelijke voor de kabelaankoop weet Alain als geen ander hoe belangrijk betrouwbare partners zijn. Elecpro Cuypers kiest dan ook uitsluitend voor Belgische leveranciers. “Een bewuste keuze”, volgens Alain. “Door enkel met binnenlandse partners te werken, blijven we waken over de kwaliteit en kunnen we razendsnel schakelen. Niet toevallig zijn dit twee belangrijke kernwaarden in onze service.” Die klantgerichte aanpak zit diep verweven in het DNA van Elecpro Cuypers. Dat merk je ook aan de hechte ploeg. “Onze klanten krijgen geen generalisten voor zich, maar specialisten die hun vak door en door kennen. Dat vertrouwen voel je meteen als klant.”
De kansen en obstakels van hernieuwbare energie Alain zag de markt al sterk veranderen, zeker op het vlak van hernieuwbare energie. “De zonnepanelensector is duidelijk vertraagd, wellicht mede door het wegvallen van overheidssteun”, stelt hij. Ook bij laadpalen blijft de grote doorbraak uit. “Veel autofabrikanten leveren tegenwoordig een laadpaal mee bij aankoop van een wagen. Die zit gewoon in de prijs inbegrepen en is een voorwaarde om korting te krijgen. Dat remt de verkoop via andere kanalen.”
En de volledig elektrische wagen? “Voor korte afstanden en in de stad: prima. Maar voor lange ritten zijn er nog te veel drempels, zoals de hoge laadkosten, beperkte actieradius en het gebrek aan publieke laadpunten”, vult hij aan.
Generatiekloof dichten
Met 54 jaar op de teller is Alain zich bewust van de digitale kloof tussen generaties. “De jongeren van vandaag zijn opgegroeid met een gsm of tablet. Dat is hun geheugen. Hun manier van werken is helemaal anders dan de onze. Ze denken digitaal, zijn constant verbonden en schakelen vlot tussen apps en tools. Daar moeten we als sector alert voor zijn.”
Volgens Alain ligt de sleutel in opleiding. “Je kan het je niet permitteren om stil te staan. De technologie verandert snel, en onze klanten verwachten dat wij mee zijn. Alleen door levenslang te leren, blijf je relevant.”
Recent Comments